fbpx

Rejserute: To uger med naturoplevelser i det sydvestlige USA

Vores road trip gennem Californien, Nevada, Utah og Arizona
Alexander & Victoria

Hej! Vi er Alex og Victoria – to københavnere der elsker at rejse så meget, at vi har valgt at blive digitale nomader. Læs mere om os her.

Hej! Vi er Alex og Victoria – to københavnere der elsker at rejse så meget, at vi har valgt at blive digitale nomader. Læs mere.

I april 2018 brugte vi tre uger i USA.

Den første uge kørte vi fra San Francisco til Los Angeles ad Highway 1, og i de næste to uger kørte vi ind i landet og besøgte nogle af USA’s vildeste nationalparker.

Alexander har længe drømt (og snakket!) om at opleve den storslåede natur i det sydvestlige USA, så det var det helt store mål med turen.

Og landskaberne leverede i den grad!

Sjældent har vi haft så forskelligartede og imponerende naturoplevelser som på denne tur.

Her kan du læse om vores rute og måske endda blive inspireret til dit eget amerikanske road trip.

På road trip i det vilde vesten

Efter at have nydt Californiens spektakulære kyststrækning og brugt et par dage i Los Angeles gik turen mod Death Valley – rutens første nationalpark.

I alt besøgte vi 7 nationalparker og flere andre naturperler.

For at komme tæt på naturen sov vi i en autocamper. Det har længe været et ønske for os at rejse på den måde, og vi nød i stor stil at kunne lave mad og overnatte (mere eller mindre) overalt.

Hvis du gerne vil læse mere om at rejse rundt i USA med autocamper, har vi skrevet en grundig guide til at leje og køre autocamper i USA. Du kan også læse anmeldelsen af vores bil fra Cruise America.

Da vi sad hjemme i København og planlagde vores rute, havde vi meget svært ved at begrænse os. Hvert eneste sted vi søgte på lokkede med fantastiske oplevelser!

Vores endelige rute blev derfor godt pakket, så vi kunne se lidt af hvert.

Mange af parkerne så vi på to halve dage – både i eftermiddagslyset og tidligt næste morgen. På ruten herunder har vi skrevet destinationen på, den dag vi ankom.

Vil man rejse i et lidt roligere tempo og bruge færre timer bag rattet, kan man sagtens bruge dobbelt så lang tid eller nøjes med at besøge halvdelen af stederne.

Vi elskede at køre rundt på landevejene. De mange fabelagtige udsigter har ætset sig fast i vores hukommelser, og vi drømmer os tit tilbage under den åbne himmel – på vej til et endnu et ukendt, spektakulært udsigtspunkt.

Kort

Los Angeles

Los Angeles markerede både afslutningen på vores Highway 1-road trip og begyndelsen på vores tur rundt i det sydvestlige USA.

Indimellem brugte vi et par dage på at suge lidt stjernestøv til os. Vi fik også set og genset en række ikoniske steder – det var nemlig vores andet besøg i den fascinerende og utroligt diverse by.

Med strandliv, byliv, underholdning og mad i verdensklasse vil de fleste kunne finde en bid af Los Angeles, der passer perfekt til dem.

Hvis du vil læse mere om LA, har vi skrevet en artikel om 11 unikke oplevelser, du ikke må misse i Los Angeles.

Los Angeles

Santa Monica i Los Angeles er et af byens hyggeligste områder.

Red Rock Canyon State Park, Californien

På vej til Death Valley fra Los Angeles stoppede vi ved Red Rock Canyon State Park.

Vi brugte ikke så lang tid i Red Rock, men parkens flotte røde klipper var en passende forsmag på de næste to ugers eventyr.

Red Rock Californien

Røde klipper i Red Rock Canyon.

Death Valley National Park

Death Valley er spækket med superlativer, men ord kan ikke beskrive nationalparkens overnaturlige landskaber.

Death Valley National Park byder på vanvittige bjergformationer, dybe kløfter, smukke klitter og saltsletter – meget af det beliggende under havets overflade.

Se masser billeder fra parken og læs om alt hvad du skal vide, inden du besøger Death Valley i denne guide.

Alex Death Valley
Victoria Zabriskie Point

Red Rock Canyon, Nevada

Næste stop efter Death Valley var den forholdsvist lille park Red Rock Canyon, der kun ligger en halv times kørsel fra Las Vegas.

Her imponerede de røde klippeformationer og fik Las Vegas’ neonskilte og falske monumenter til at blegne. Red Rock Canyon er helt klart værd at tage forbi.

Her kan du læse om vores oplevelse i Red Rock Canyon, se masser af billeder samt få praktisk information, hvis du selv får lyst til at planlægge et besøg.

Red Rock Alex

Las Vegas – en hurtig overnatning

Vores første møde med Las Vegas var kort.

Vi ankom om aftenen, vandt et par dollar på en enarmet tyveknægt, tabte dem igen på rouletten og hoppede så på hovedet i seng.

Næste morgen hentede vi vores autocamper fra Cruise America, så roadtrippet virkelig kunne begynde.

Las Vegas springvand

Springsvandsshowet foran Bellagio er en Vegas-klassiker.

Lake Mead – en gennemkørsel

Undervejs forsøgte vi så ofte som muligt at køre ad sceniske ruter, der bare nogenlunde førte i den rigtige retning – og turen til Valley of Fire fra Las Vegas kan ikke gøres meget mere scenisk end ved at køre gennem Lake Mead-området.

I første omgang nød vi blot Lake Mead fra bilen, men i slutningen af turen vendte vi tilbage og overnattede med udsigt til søen.

I denne artikel kan du læse om vores oplevelser i Lake Mead, se masser af billeder samt få praktisk information, hvis du selv får lyst til at planlægge et besøg.

Lake Mead vej

Vi var helt alene på Lake Meads smukke veje.

Valley of Fire State Park

Ilddalen er nok det tætteste, vi kommer på at opleve, hvordan det er at være på Mars.

Det rødlige ørkenlandskab har noget fortryllende over sig, og selvom parken ikke er ret stor, er der masser af oplevelser at hente.

Vi fik kørt vejene tynde og gik også et par af vandreruterne. Højdepunktet var helt klart at se Fire Wave i solopgangen.

Vi guider her til nogle af de bedste oplevelser i Valley of Fire, giver praktiske tips og viser vores flotteste billeder.

Elephant Rock i Valley of Fire

Elephant Rock i Valley of Fire.

På toppen af Fire Wave

På toppen af Fire Wave.

Zion National Park

Populære Zion byder på smukke vandreeventyr for alle; både småbørnsfamilier og adrenalinsøgende kan opleve de frodige omgivelser og smukke udsigter.

Vi fik ikke selv gået ad alle de stejleste ruter, men blev alligevel dybt imponerede af landskaberne og de betagende bjerge, der genspejler sig i floden.

Her kan du læse om vores oplevelse i Zion, se masser af billeder samt få praktisk information, hvis du selv får lyst til at planlægge et besøg.

Zion Pa'Rus Trail

Zion National Park er en oase i ørkenen.

Bryce Canyon National Park

Efter en yderst scenisk køretur fra Zion nåede vi Bryce Canyon, hvor hundredvis af hoodoos tryllebandt os; vi havde svært ved at fjerne vores blikke fra udsigterne og endnu sværere ved helt at forlade parken.

Vi oplevede både Bryce Canyon i solnedgang og solopgang, og det var nogle af de mest magiske øjeblikke på hele vores tur.

I denne artikel kan du læse om vores oplevelse, se masser af billeder samt få praktisk information, hvis du selv får lyst til at planlægge et besøg til Bryce Canyon.

Bryce udsigt

Bryce Canyon var fantastisk.

A+V i Bryce

Grand Staircase-Escalante National Monument

Med begrænset tid og en lidt kluntet autocamper er Grand Staircase-Escalante desværre relativt utilgængeligt, men vi fik alligevel kørt ind til Long Canyon, inden vi fortsatte til Capitol Reef.

Det samlede område er med mere end en 4.000 km2 gigantisk og huser utallige seværdigheder. Der er derudover blevet udgravet en hel del dinosaur-skeletter – inklusiv en Lythronax, som er en af Tyrannosaurussens forfædre.

Grand Staircase-Escalante er helt sikkert et mega fedt sted at besøge, hvis man har en mere manøvredygtig bil og er klar på et ekstra vildt eventyr.

Grand Staircase
Victoria med udsigt i Utah

Capitol Reef National Park

I Capitol Reef blev vi, ligesom i Grand Staircase-Escalante, en smule begrænsede af vores autocamper.

Vi kunne dog heldigvis køre af parkens sceniske rute og nyde flere af parkens udsigter og vilde klipper. Den ofte oversete nationalpark er helt klart et besøg værd, hvis man befinder sig i den sydlige del af Utah.

Her er alt, hvad du skal vide for at planlægge dit besøg til Capitol Reef.

Capitol Cruise America

Arches National Park

Vi har været betaget af de mystiske stenbuer, der lægger navn til Arches, siden vi første gang så billeder af dem. Arches blev det første punkt, vi tilføjede på vores rute hjemmefra.

Nationalparken var også den park, der lå længst væk fra vores flyforbindelser i Californien, så Arches blev på en måde pejlemærke for hele vores tur.

Vi brugte to halve dage i parken og nød at køre rundt i det frodige ørkenlandskab for at spotte stenformationer.

Her kan du læse om vores oplevelser i Arches, se masser af billeder samt få praktisk information, hvis du selv får lyst til at planlægge et besøg.

Alex Double Arch

Alex under Double Arch.

Arches udsigt

Der er mange stenbuer i Arches – men også flotte udsigter som denne fra Park Avenue.

Canyonlands National Park + Dead Horse Point State Park

Canyonlands gjorde et helt særligt indtryk på os.

Det er svært at forklare præcis hvorfor, men de svimlende udsigter fra Island in the Sky og Dead Horse Point State Park satte sig permanent fast i os.

Her kom de storslåede landskaber i det sydvestlige Utah virkelig til sin ret.

Her kan du læse om vores oplevelser, se masser af billeder samt få praktisk information, hvis du selv får lyst til at planlægge et besøg til Canyonlands og Dead Horse Point.

Victoria Dead Horse Point

Colorado-floden set fra Dead Horse Point.

Moki Dugway

Udsigten fra Moki Dugway er blændende med Valley of the Gods og Monument Valley i horisonten.

Vejen er kendt for at være farlig – og ja, man skal da helt sikkert have bremserne i orden og køre forsigtigt her. Men man behøver ikke at være en kæmpe vovehals.

Efter at have sneglet os gennem de mange hårnålesving sov vi i Mexican Hat. “Hatten” er en sten, der balancerer på en klippe. I byen bor der kun 31 mennesker. Men navnet er fedt.

Moki Dugway

Monument Valley

Monument Valley, der ligger på grænsen mellem Utah og Arizona, er kendt fra utallige film og TV-serier, der foregår i det vilde vesten.

Området ligger i Navajo Nation-reservatet og bliver styret af indianere.

Vi fik desværre ikke lov til at køre ad den sceniske rute i vores autocamper, så vi nøjedes med at opleve det ikoniske landskab på afstand.

Victoria ved Monument Valley
Monument Valley vej

Horseshoe Bend

En af turens absolut mest betagende enkeltstående oplevelser var at stå ved det famøse knæk i Colorado River.

Det var blot et kort stop på turen, men kløften var simpelthen så vild, at vi blev hængende i meget længere tid, end vi havde planlagt.

Vi har skrevet lidt om Horseshoe Bend her, og der er selvfølgelig også masser af billeder af udsigten.

Horseshoe Bend

Horseshoe Bend; hesteskoen over dem alle.

Grand Canyon National Park

Grand Canyon var den sidste nationalpark, vi besøgte på turen, og på mange måder også den mest spektakulære.

Kløftens størrelse er svær at tage ind; området er simpelthen enormt. Det betyder også, at der er noget nyt at opleve, uanset hvor man kigger hen.

Her kan du læse om vores oplevelser i Grand Canyon, se masser af billeder samt få praktisk information, hvis du selv får lyst til at planlægge et besøg.

Grand Canyon solnedgang

Solnedgangen over Grand Canyon er uforglemmelig.

Lake Mead – camping i det fri

Inden vi skulle aflevere vores autocamper i Las Vegas, brugte vi den sidste nat ved Lake Mead.

Her fik vi slappet af oven på de sidste to ugers oplevelser og nydt udsigten til den store, menneskeskabte sø.

I denne artikel kan du læse om vores oplevelse, se masser af billeder samt få praktisk information, hvis du selv får lyst til at planlægge et besøg til Lake Mead.

Lake Mead solnedgang

Med denne udsigt sov vi trygt i vores autocamper ved Lake Mead.

Las Vegas – en aften i spillebyen

Efter alle naturoplevelserne var det tid til at aflevere autocamperen tilbage – og det var en smule vemodigt. Vi kunne i hvert fald godt have brugt et par dage mere i vildmarken.

Ikke desto mindre var vi tilbage i Las Vegas, hvor vi naturligvis gik op og ned ad The Strip, så de kendte casinoer og fotograferede “Velkommen til Vegas”-skiltet.

Men vi må indrømme, at spillebyen ikke sagde os ret meget.

Efterligninger af kendte monumenter, spilleautomater med digitale dealere og falske mønt-lyde, pamfletter for escortpiger, koncerter med Cher og Celine Dion (yes, de spiller stadig), mindst fem forskellige slags Cirque du Soleil-shows – og selvfølgelig alt det man har set i film.

Vi ved, at det hører til Vegas – og mange vil nok mene, at det er det fedeste. Her kan man slå sig løs, blive underholdt døgnet rundt og brænde alle sine penge af på sprut og spil. Det var bare ikke lige os.

Vi stopper nu, inden vi begynder at lyde alt for kedelige! Lad os bare sige, at Las Vegas ikke var højdepunktet på vores tur.

Herfra fløj vi tilbage til Los Angeles og videre hjem til København.

The Strip i Las Vegas

The Strip i Las Vegas.

Velkommen til Las Vegas

Et uforglemmeligt eventyr

Det absolut bedste på vores rejse var, så kliché som det end kan lyde, rejsen selv.

De lange, meditative køreture gennem Utahs uendelige landskaber glemmer vi ikke foreløbigt, og Utah er blevet vores nye yndlingsstat i USA, når det kommer til enestående natur.

Alle parkerne i det sydvestlige USA havde noget unikt at byde på, og vi skal helt klart tilbage for at udforske endnu flere bjerge, kløfter, søer, skove og ørkener.

Bugtet vej i Utah

En af Utahs utallige bugtede veje.

Har du været på road trip i det sydvestlige USA?

…eller drømmer du om det?

Vi vil så gerne høre fra dig, så skriv endelig en kommentar nedenunder – også hvis du kender et sted, man bare ikke må misse. Vi er spændte på at høre ruteforslag til fremtidens road trip-planlægning.

Hold dig endelig heller ikke tilbage, hvis du har nogle spørgsmål. Vi hjælper hellere end gerne.

Vil du også hjælpe os?

Vi vil sætte stor pris på, hvis du vil bruge vores reklamelinks til at søge efter flybilletter på Momondo, booke overnatning på Hotels.com eller shoppe på Amazon.

Det giver nemlig en lille kommission, som hjælper os med at drive Nordombord, uden at det koster dig noget ekstra.

Du kan også følge os på Facebook og Instagram samt tilmelde dig vores nyhedsbrev længere nede på siden for at modtage flere rejseråd og tips.

Tusind tak, og tak fordi du læste med!