Rejseguide til Highway 1: Kør selv langs kyststrækningen fra SF til LA
Vores anbefalinger til de bedste oplevelser langs Californiens Highway 1 + tips til rutevalg, billeje og overnatningHej! Vi er Alex og Victoria – to københavnere der elsker at rejse så meget, at vi har valgt at blive digitale nomader. Læs mere om os her. |
Hej! Vi er Alex og Victoria – to københavnere der elsker at rejse så meget, at vi har valgt at blive digitale nomader. Læs mere.
Vi elskede at køre ad Highway 1.
Fra San Francisco til Los Angeles er stillehavskysten fyldt med dramatiske landskaber og charmerende byer – og vekslingen mellem de to passer perfekt til et road trip.
Da det egentlige mål med vores USA-tur faktisk var at besøge Utahs fem nationalparker, skruede vi lidt op for tempoet og brugte kun tre dage på Highway 1 (med et par nætter i San Francisco og Los Angeles på hver side).
Vi kan dog sagtens anbefale at bruge en uge på at køre lidt langsommere, tage flere omveje og i det hele taget bare opsuge sol, vind og saltvand om dagen og læne sig tilbage om aftenen for at nyde et koldt, lokalt glas Sauvignon blanc.
Californien indbyder til både eventyr og livsnydelse på første klasse.
Hvorfor skal man køre ad Highway 1?
Highway 1 er en af verdens mest elskede vejstrækninger og en rigtig road trip-klassiker.
Hvert sving gemmer på nye overraskelser, og uanset hvor man stopper, er udsigten til Stillehavet fortryllende.
Dyreelskere vil juble over kystens mange sæler, søløver, hvaler og delfiner, og bilentusiaster vil nyde at cruise på amerikansk vis under den åbne, blå himmel.
Vejens samlede længde er på lidt over 1.000 kilometer, men de fleste turister vælger at begrænse sig til de ca. 700 kilometers kystlinje mellem San Francisco og Los Angeles.
Vi tog selv denne strækning og stoppede ind spændende steder undervejs.
Nederst i artiklen kan du også læse om sæson, overnatning, flybilletter og billeje.
San Francisco
Vores Highway 1-road trip begyndte i San Francisco.
Inden vi begav os ud på vejen, vandrede vi bakkerne tynde og oplevede noget af det bedste, storbyen har at byde på.
Man kan sagtens få meget ud af en dag eller to i San Francisco – eller bruge en hel uge på at udforske alle seværdighederne i et mere roligt tempo.
Vores lejebil hentede vi ved San Franciscos lufthavn SFO, og så kunne turen ellers rigtig starte.
Vi har skrevet tre artikler om San Francisco:
- 12 oplevelser i skønne San Francisco – Idéer til hvad man skal se og lave i Californiens hyggeligste storby.
- San Francisco: Alt du skal vide, inden du tager afsted – Vores bedste råd til overnatning, områder, leje af bil og flybilletter.
- De 5 bedste third wave-kaffebarer i San Francisco – Drik friskristet specialkaffe brygget af kaffenørder.
Monterey
Turen fra San Francisco til Monterey bød på imponerende landskaber og en vild kystlinje.
Vi overnattede i Monterey og gik ture i byen samt til Fisherman’s Wharf og Cannery Row.
Begge steder var pænt kommercielle (lidt som Fisherman’s Wharf i San Francisco), men hyggelige til en gåtur…
…Og måske også et stykke fudge. Men det siger vi ikke til nogen.
Ud for Californiens kyst kan man se hvaler året rundt, og det er populært at tage på hval- og delfinsafari fra Monterey.
Næste morgen besøgte vi Lovers Point og Point Pinos Lighthouse, inden vi kørte mod Carmel-by-the-Sea. Mange vælger at betale 10,25 dollar (ca. 67 kroner) for at køre ad 17-Mile Drive.
Carmel-by-the-Sea
Carmel-by-the-Sea, også kaldet Carmel, er en lille by placeret et par kilometer syd for Monterey.
Langs hovedgaden ligger der flere hyggelige caféer, og det er populært at overnatte på de charmerende guest houses.
Vi snuppede selv bare en kop kaffe og gik den korte tur ned mod stranden, som summede af liv.
Byen er famøs for to lidt usædvanlige love; det er ulovligt at bære højhælede sko, der er højere end 6,5 centimeter. Man vil dog næppe få en bøde. Og så er der et forbud mod kæderestauranter – hvilket egentlig er ret forfriskende.
Carmel er også kendt for at være hjem til flere californiske kendisser og rigmænd. Clint Eastwood har blandt andet været borgmester i byen.
Point Lobos
Navnet Point Lobos snød os lidt, da det fik os til at tro, at det bare var et enkelt point, altså udsigtspunkt. Det er langt fra tilfældet.
Point Lobos State Natural Reserve er en stor park med flere vandrestier, hvoraf mange bugter sig langs havet.
Højdepunktet for os var helt klart at se sælunger ved China Cove. Flere steder i parken kan man også se havoddere og søløver.
Besøger man Point Lobos mellem december og marts, kan man spotte gråhvaler i havet, og om sommeren svømmer majestætiske blåhvaler forbi.
Vi brugte et par timer ved Point Lobos, men vi kunne egentlig godt have brugt endnu længere tid på blot at gå rundt og nyde naturen.
Big Sur
Big Sur er ikke et præcist geografisk afgrænset område, men nærmere betegnelsen for den ca. 114 kilometer lange kyststrækning, der starter omkring Point Lobos og går til San Carpóforo Creek nær San Simeon.
Vejen er en af de vildeste og mest rå dele af Highway 1 og inkluderer flere kendte attraktioner som Bixby Creek Bridge, Pfeiffer Beach og McWay Falls.
Vi havde glædet os meget til at opleve Big Sur og blev bestemt ikke skuffede. Big Sur var præcist, hvad vi havde håbet og mere til.
Hele vejen var der exceptionelle udsigter, og det var let at holde ind på de mange små parkeringspladser for at nyde dem.
Det er let at forestille sig lange køer og mangel på pladser om sommeren, men i foråret hvor vi rejste, var der ikke så crowded.
Lukning af Highway 1 ved Big Sur
Efter omkring en times kørsel var vi stort set de eneste på vejen, hvilket hang sammen med, at vejen er lukket omkring Ragged Point på grund af et stort jordskred. Strækningen åbner tidligst i begyndelsen af 2019.
Vi så derfor desværre slet ikke hele Big Sur. Hvis man kommer nordfra og gerne vil se strækningens sydlige dele (som blandt andet inkluderer det populære Hearst Castle), kan man køre nordpå fra Cambria og så vende tilbage ved jordskredet.
For at komme til Morro Bay fra lukningen kørte vi over bjergpasset lidt syd for Lucia ad Nacimiento-Fergusson Road.
At køre den vej var helt klart en stor oplevelse i sig selv, og det gav et sus i maven at kigge ned på Highway 1, Big Sur og Stillehavet fra de høje bjerge.
På den anden side var nedkørslen også dramatisk, og for at komme ud på motorvejen Highway 101 og videre sydpå kørte vi gennem fine landskaber, hvor vi blandt andet så en prærieulv og flere hjorte i solnedgangen.
Tips til Big Sur:
- Pak en madpakke. Der er kun få madmuligheder på vejen, og de er ret pricey. Priserne kan dog måske retfærdiggøres på Nepenthe, der tilbyder drinks og retter med en fantastisk udsigt over kysten.
- Tank benzin i forvejen. Der er langt mellem tankstationerne og de få, der findes, er dyre.
- Telefonforbindelsen er begrænset. Når man lige kommer fra det højteknologiske Bay-område ved San Francisco, er det svært at forestille sig et USA uden forbindelse til omverdenen. Men Big Sur er meget isoleret.
- Vejen er sikker at køre på. Der er mange sving, men vejen er aldrig specielt eksponeret og de fleste andre bilister er turister, der kører langsomt.
- Tag dig god tid. Det er synd at skynde sig gennem Big Sur. Sæt rigeligt med tid af til at stoppe ind, tage jalousi-inducerende billeder og indånde den friske havluft.
Morro Bay
Vi hang kun ud i Morro Bay efter solen var gået ned. Den store sten Morro Rock er postkort-attraktionen, og der ligger flere restauranter ud til den hyggelige havn.
Morro Bay er et populært sted at overnatte efter en dag ved Big Sur, inden turen går videre. Vi overnattede selv mere sydpå i Nipomo.
Solvang
Midt i Californien ligger Solvang, der tilbage i starten af 1900-tallet blev grundlagt af en gruppe danskere, som søgte mildere vintre.
Gaderne har navne som Copenhagen Drive og Elverhoy Way.
Man kan spise wienerbrød, der er danske flag og nogle af husene ligner noget fra en Morten Korch-film.
Midt i byen findes en 10 meter høj version af Rundetårn, en H.C. Andersen-skulptur og endda en kopi af Den Lille Havfrue.
Men mere dansk er Solvang altså heller ikke; i bund og grund føltes det mest som en lille forlystelsespark, der løst er baseret på en fantasi om Danmark. Filmen knækkede i hvert fald for os, da vi så tyroler-kostumer i butikkernes vinduer.
Det er klart, at Solvang ikke handler om autenticitet, men det var alligevel meget sjovt at gå rundt i den lille by.
Og hvad er i sidste ende mere dansk end at gå rundt og pointere, hvor udansk noget er? Vi hyggede os i hvert fald fint i Solvang.
Det kan sagtens anbefales at tage forbi byen for et par timer og opleve den amerikaniserede version af Danmark.
Santa Barbara
Fra Solvang kørte vi tilbage ud på Highway 1 og fortsatte langs kysten til Santa Barbara.
Ellen, Oprah og Brad er vilde med den amerikanske riviera, som Santa Barbara også bliver kaldt, og byen charmerer A-listers såvel som turister med palmer, søbrise og hvaler i horisonten.
Havnefronten mindede for os en hel del om Santa Monica i Los Angeles med den brede strand, cykelsti, skatepark og molen Stearns Wharf.
Stemningen i byen var dejligt afslappet, og i Santa Barbara kunne vi virkelig mærke, at vi var kommet til det sydlige Californien.
Los Angeles
Vores Highway 1 tur sluttede i Los Angeles, hvorfra vi senere kørte mod Death Valley og flere fantastiske landskaber i Nevada, Utah og Arizona.
Først skulle vi dog lige forbi Hollywood Boulevard, Griffith Observatory, Hollywood-skiltet og Santa Monica.
Tilbage i 2012 besøgte vi flere andre af byens største seværdigheder, og vi har skrevet en guide om 11 unikke oplevelser i Los Angeles lige her.
Sæson og vejr langs Highway 1
Californien og Highway 1 kan sagtens besøges året rundt.
Det bedste tidspunkt på året er subjektivt; alle sæsoner bringer fordele og ulemper med sig.
Forår
Vi rejste i april, altså midt i foråret, og oplevede både relativt turist-tomme veje, vilde blomster og mange solskinstimer. Om aftenen var det rart med lange bukser og en tynd jakke.
Sommer
I sommermånederne (juni til august) er de sydlige dele af Highway 1 nærmest garanteret varme. Til gengæld er sommer også lig med højsæson, og priserne på flybilletter, overnatning og billeje skyder i vejret.
Der kan også være ret mange mennesker ved udsigtspunkterne – særligt i Big Sur.
Af disse grunde er sommer ikke det mest optimale tidspunkt at køre ad Highway 1, men er det her, man kan tage ferie, får man helt sikkert stadig en god oplevelse.
Vær opmærksom på at der kan være ekstra tåget langs kysten om sommeren, og at der kan opstå store skovbrande.
Efterår
Den nordlige del af Highway 1 er varmest i efteråret, som også bringer meget smukke farver med sig. Vil man besøge en vingård, er efteråret optimalt, da druerne oftest høstes fra august til oktober.
Vinter
Vinteren er mindst populær. Det bliver typisk aldrig rigtig koldt, men besøger man Californien mellem november og februar, er det alligevel en god idé at have en varm jakke med.
Overnatning på Highway 1
Langs Highway 1 ligger der masser af hyggelige byer, som er oplagte at overnatte i.
Brug vores reklamelinks (hvad er det?) herunder for at se hoteller i de mest populære byer på ruten:
Som hovedregel falder hotelpriserne, desto længere væk fra kysten man kører.
Byer som Salinas, San Luis Obispo og Santa Maria tilbyder nogle af de billigste priser uden at ligge alt for langt fra Highway 1. Det er dyrest at bo i Carmel-by-the-Sea og Big Sur-området.
Uanset hvor man bor, vil man dog kunne finde muligheder i flere prisklasser.
Er budgettet til det, vil man kunne finde hyggelige B&Bs samt flotte hoteller. I midten af skalaen er der udmærkede, men upersonlige moteller, og de budget-mindede kan finde private værelser på eksempelvis Airbnb.
Vi bruger oftest Hotels.com til at få et overblik over hotelmulighederne. Her findes der også en kort-funktion, så man kan se, hvilke hoteller der ligger tæt på de populære byer.
Søg efter de bedste hoteller i Californien på Hotels.com her (reklamelink).
Flybilletter til USA
Vi begyndte vores tur i San Francisco, hvilket klart kan anbefales, da man ved at tage fra nord til syd ad Highway 1 kører på højre side af vejen ud mod kysten. Det gør det lettere at stoppe ind ved udsigtspunkterne.
Hvis man hellere vil starte i Los Angeles er det selvfølgelig også muligt.
Flybilletterne til begge byer fra Danmark er heldigvis billigere end nogensinde.
Vi fløj selv til San Francisco (Oakland) over London med Norwegian for 1.042 kroner og direkte hjem til København fra Los Angeles for 995 kroner.
Begge billetter var eksklusiv mad (vi tog selv snacks med til turen) og indtjekket bagage (vi rejste kun med håndbagage).
Vil man rejse på nogenlunde faste datoer, plejer de bedste flybilletter at kunne søges frem på Momondo. Søg via vores reklamelink:
Søg efter flybilletter til San Francisco eller Los Angeles på Momondo.
Hvis du er mere fleksibel med rejsedatoerne, så tag et kig på vores guide med 14 eksperttips til at finde de billigste flybilletter.
Billeje
Der er ingen særlige krav til bilen, hvis man vil køre ad Highway 1.
Hvis man vil manøvrere rundt i bjergene (og i byerne), kan det dog være rart ikke at køre i en alt for stor autocamper – men alt andet er fint.
Mange drømmer om at tage road trippet i en Mustang, hvilket bestemt er muligt. Det koster bare lidt ekstra, men mange biludlejere tilbyder de klassiske biler.
Vi kørte selv i en Nissan Sentra. Det er en helt og aldeles almindelig personbil, som vi lejede fra Alamo for ca. 170 kroner per dag.
Den bedste pris på en lejebil fra San Franciscos lufthavn (SFO) fandt vi gennem Expedia:
Søg på Expedia efter en lejebil fra San Francisco (reklamelink).
Vil du vide mere om billeje, så har vi skrevet en stor guide med alt, du skal vide om at leje bil i USA lige her.
Nyd dit road trip!
Vi håber, at du er blevet godt inspireret til et road trip på en af USA’s flotteste vejstrækninger.
Hvis du allerede har kørt turen, så giv os endelig dine bedste tips i kommentarerne nedenunder.
Spørg endelig også løs hvis du har noget, du undrer dig over. Vi hjælper dig gerne.
Vil du også hjælpe os?
Vi vil sætte stor pris på, hvis du vil bruge vores reklamelinks til at søge efter flybilletter på Momondo, booke overnatning på Hotels.com eller shoppe på Amazon.
Det giver nemlig en lille kommission, som hjælper os med at drive Nordombord, uden at det koster dig noget ekstra.
Du kan også følge os på Facebook og Instagram samt tilmelde dig vores nyhedsbrev længere nede på siden for at modtage flere rejseråd og tips.
Tusind tak, og rigtig god tur!
Hej igen
Vi overvejer 3-4 overnatninger på vejen ned fra SF til LA. I hvilke byer vil i anbefale os at overnatte? Vi er en fam på 2 voksne og to teenage børn. Det må gerne være nogle byer hvor der sker noget.
Hej igen 🙂
Skønt med sådan en tur til Californien. Det kan I godt glæde jer til. Vi kunne godt lide vores stop i Monterey, hvor der sker ret meget. Santa Cruz er en endnu større by. Mere sydpå kan I f.eks. overveje et stop i Santa Barbara. Det håber vi kan hjælpe lidt. Rigtig god rejse!
Hej Victoria og Alexander.
Hvis vi skal bo 3 forskellige steder på Highway 1 fra LA til SF som ikke er for dyre.
Hvad kan I så foreslå?
Hvor boede I?
Hej Jorn,
Vi boede selv i Monterey og i Nipomo. Hele strækningen fra LA til SF er relativt dyr, hvis man bliver langs kysten, men i lige de to byer havde vi held med lidt billigere overnatning. Generelt er der nok noget at spare på at bo i de “større” byer, hvor der er flere muligheder. Men vi kan kun anbefale at lave nogle søgninger på f.eks. Hotels.com (reklamelink) for at se, hvad der er billigst på netop jeres datoer. God tur! 🙂