fbpx

En grundig guide til at leje og køre autocamper i USA

Oplev den ultimative følelse af frihed på vejen
Alexander & Victoria

Hej! Vi er Alex og Victoria – to københavnere der elsker at rejse så meget, at vi har valgt at blive digitale nomader. Læs mere om os her.

Alexander & Victoria

Hej! Vi er Alex og Victoria – to københavnere der elsker at rejse så meget, at vi har valgt at blive digitale nomader. Læs mere.

Vores drøm startede vist nok med et billede af en restaureret VW-Westfalia under hashtagget #vanlife på Instagram. Den stod foran et helt utroligt amerikansk landskab.

Vi var solgte. Det virkede på en gang frit, vildt, romantisk og eventyrligt.

Længe bryggede vi på at besøge USA på et road trip, hvor vi skulle sove i bilen om natten og opleve på livet løs om dagen.

At det skulle blive i en stor autocamper var en uventet drejning på historien, men det var ikke desto mindre, hvad der skete i april 2018, hvor vi i 11 dage lejede en autocamper.

I alt kørte vi 2.988 kilometer fra Las Vegas i et stort loop til nogle af USA’s vildeste nationalparker, og det har været en af vores fedeste rejseoplevelser.

Vi vil her guide til, hvordan vi gjorde det, og hvad vi lærte på vejen. Forhåbentligvis kan vores erfaringer bruges i planlægningen af dit eget autocamper-road trip.

Første gang i autocamper

Denne guide er lavet med henblik på at leje en autocamper i USA for første gang.

Vi havde ikke selv prøvet det før og researchede derfor en hel del, inden vi tog afsted. Den største lærdom kom dog klart fra at leve i en autocamper – og vi vil i denne guide gøre vores bedste med at give vores viden videre.

Først introducerer vi autocamper-konceptet og giver vores bud på, hvilke fordele der er ved rejseformen, samt hvem det måske ikke passer så godt til.

I campingordbogen forklarer vi mange af de specielle begreber, man uden tvivl vil støde på, hvis man lejer en autocamper. Og rustet med et nyt ordforråd går vi hele lejeprocessen igennem; fra forberedelserne hjemmefra til aflevering af bilen den sidste dag.

Grand Staircase med bil

Hvad er en autocamper?

Hvis man virkelig vil følge i amerikanernes hjulspor, foregår den ultimative ferie i de forenede stater i en autocamper – eller RV (recreational vehicle), som de selv kalder de omstrejfende huse på (mindst!) fire hjul.

Størrelserne varierer fra små, gamle Volkswagen Westfalias til monstrøse busser med gigantiske biler på slæb.

De fleste turister vil nok være mest komfortable et sted midt i mellem i en typisk Klasse C-autocamper, der er stor nok til at have god soveplads, siddepladser, plads til at stå op samt et lille køkken og toilet – uden at være så stor at den passer bedre til rockmusikeres efterfester end til en dansk families feriebehov.

Hvad er en autocamper-billede

Vores C19 fra Cruise America – en lille autocamper efter amerikansk standard.

Gode grunde til at leje en autocamper i USA

Der er et utal af gode grunde til, hvorfor man skulle have lyst til at leje en autocamper i USA og rejse rundt.

Den største grund er helt sikkert, at man med en autocamper kan komme tæt på naturen uden at undvære the comforts of home – tøj, bagage, seng, køkken, toilet og hvad ens bil ellers indeholder.

Det giver frihed til ruteplanlægningen, og man kan i princippet klare sig selv overalt.

Vi nød at stoppe ind ved udsigtspunkter for at spise frokost eller bare drikke en friskbrygget kop kaffe, når vi fik lyst.

USA er virkelig gearet til RV-ferier.

I nationalparker såvel som i byer er der RV-parks, hvor man kan betale sig til strøm, vand og andre fornødenheder.

Kan man klare sig uden, er der også masser af steder, hvor man holde gratis – både i det fri og på parkeringspladser, eksempelvis hos Walmart.

Og apropos penge er der mange dollars at spare ved at leje en autocamper i USA, hvis man rejser som familie. Børn vil med stor sandsynlighed nyde ferieformen.

Vi sparede også selv på budgettet ved at lave mange af vores måltider selv.

Grand Canyon solnedgang

Solnedgangen ved Grand Canyon var et af utallige højdepunkter på vores tur.

Hvem skal ikke leje autocamper?

En ferie i USA med autocamper egner sig ekstra godt til rejsende, der gerne vil opleve alting på egen hånd og have stor fleksibilitet.

Man skal derudover være klar på at køre en pænt stor bil. Og at man enten skal parkere i naturen langt fra civilisationen eller i en RV-park, hvor ens udsigt nok mest vil være andre autocampere.

Hvis man helst vil spise alle måltider på restaurant og hellere køre en mindre bil, kan man sagtens opleve masser af natur ved bare at leje en almindelig lejebil og sove på hoteller og moteller.

Ønsker man at sove i en nationalpark, er det dog lettere i en autocamper end ved at booke sig ind på de få, dyre og meget populære hoteller.

I telt kommer man tættere på naturen (ofte gratis eller i hvert fald billigere end i en autocamper), så det er værd at overveje. Det kræver en del udstyr (telt, sovepose, kogegrej…), men det kan enten lejes eller købes billigt, når man er i USA.

Vi satte dog pris på varmen i vores autocamper om natten og var derudover meget glade for at have køleskab, fryser, mikrobølgeovn, god opbevaringsplads, vask, bruser med varmt vand og toilet lige ved hånden – alt sammen faciliteter der er svære at få med en mindre bil + telt-kombo.

Autocamper i Canyonlands

Der er både fordele og ulemper ved at rejse rundt i en autocamper.

Campingordbog til nybegyndere

Hvilke ord skal man kende til, når man begiver sig ud på et autocamper-eventyr?

Vi fik selv udvidet vores ordforråd indenfor emnet, så her er en lille ordbog:

  • RV: Recreational Vehicle, eller ofte autocamper på dansk. Modsat campingvogne der køres som en trailer bag en personbil, er en autocamper en personbil med sengepladser.
  • C19, C25…: Betegnelse for autocamperens klasse. C25 er en 25 fod lang (ca. 7,6 meter) compact autocamper.
  • Cruise control: Styr bilens fart fra rattet uden at bruge pedalen.
  • Pull-through: Campingplads hvor man kan køre ind på sin plads og køre videre lige ud – dvs. uden at bakke.
  • Back-in site: Campingplads hvor man skal bakke ind for at have tilgang til strøm og vand på venstre side.
  • Backcountry camping/boondocking: Parkering på jord der tillader overnatning. På det meste BLM-land er det eksempelvis gratis at parkere. Tjek Campendium og Free Camp Sites i forvejen.
  • BLM: Bureau of Land Management. Forvalter offentligt land.
  • NPS: National Park Service. Forvalter blandt andet USA’s 60 nationalparker.
  • Potable water: Drikbart vand.
  • Non-potable water: Ikke-drikbart vand.
  • Greywater: Spildevand fra bad, toiletvask og køkkenvask. Vandet havner i en greywater-tank, der sidder fast under bilen.
  • Blackwater: Spildevand fra toilettet. Vandet havner i en blackwater-tank, der sidder ved siden af greywater-tanken. Blackwater tømmes først, så røret bagefter kan skylles igennem med det “renere” greywater.
  • Dump station: Et sted hvor man kan dumpe sit greywater og blackwater i et afløb.
  • Propan: Gas der eksempelvis bruges til madlavning, køleskab og generator. Det er vigtigt at slukke for forsyningen, når man tanker benzin.
  • Generator: Strømgenerator der kører på benzin, diesel eller propan. Den larmer en del og koster typisk et fast beløb per time, man bruger den.
  • Generator hours: På de fleste campingpladser findes der en begrænsning på at bruge generatoren (på grund af larmen). Det kan for eksempel være forbudt mellem 22.00 og 06.00.
  • Electric hookup: Strømstik fra campingpladsen på ens parkeringsplads, så man kan få strøm til f.eks. opladning, varme og mikrobølgeovn, uden at man behøver at bruge sin generator.
  • Full hookup: Vand, strøm og mulighed for at dumpe på en campingplads.
  • Shore cord/shore line: Ledningen der forbinder ekstern strøm til bilen.
  • Level: Det er bedst for køleskabet (og rarest for dig) at parkere plant om natten. På ujævn grund brugte vi kompas-app’ens vaterpas (pre-installeret app på iPhone) til at finde den bedste position.
Campingplads Valley of Fire

Campingpladsen i Valley of Fire i Nevada. Her sov vi den første nat i vores autocamper.

Forbered dig hjemmefra

Start med at planlægge ruten

For at planlægge en tur rundt i USA med autocamper er det en god idé at kigge nærmere på, hvor man vil hen.

Vi havde hjemmefra forelsket os i Utahs unikke nationalparker og centrerede vores tur omkring dem.

USA’s nationalparker er generelt oplagte som mål, hvis man gerne vil opleve vild natur under ordnede forhold.

Når først man ved, hvor man gerne vil hen, kan man begynde at planlægge sin rute.

Første trin er at finde ud af, hvor man skal starte. Vi vil foreslå, at man starter i en storby, da der i storbyerne er flest steder, hvor man kan leje en autocamper i USA (og flybilletterne dertil er typisk billigere).

Vi både hentede og afleverede bilen i Las Vegas, men vi overvejede på et tidligt stadie, om det kunne være smart for os i stedet af aflevere i Denver, Colorado. I vores tilfælde kunne det ikke betale sig, men det kan være en mulighed – for det meste mod et gebyr.

Hvor meget man vil køre og opleve hver dag er et individuelt spørgsmål. For nogle vil det være attraktivt at køre 4+ timer om dagen og se nye steder hele tiden, mens det for andre vil være optimalt at blive flere nætter hvert sted og have et mere roligt rejsetempo.

Det er en god idé at lægge ekstra tid til på alle længere strækninger, så man har mulighed for at strække benene og holde (snack)pauser undervejs.

Zion vej

Zion er en af Utahs mest populære nationalparker og tilbyder vandring for hele familien. Her kan man sagtens blive et par dage.

Find en passende autocamper

For at finde en passende autocamper skal man vide, hvor stor en bil man vil køre.

Faktorerne er basalt set, hvilke funktioner den skal have (køleskab, toilet osv.), hvor mange sengepladser der er, og hvor meget opbevaringsplads der er til rådighed.

Vi kørte i en C19 autocamper i USA, altså en compact autocamper med en længde på 19 fod (næsten 6 meter).

Den var rigeligt stor til to personer, og vi kunne også sagtens have været tre. Læs mere om vores autocamper i anmeldelsen af den her.

Nogle særligt stejle eller kurvede veje har begrænsninger på, hvor lang en bil man må køre.

Med 19 fod oplevede vi kun to steder at blive stoppet fra selv at køre (blandt andet fordi bilen ikke havde firehjulstræk).

Hvis ens bil er 20 fod eller længere, vil der typisk være flere steder i nationalparker og på sceniske ruter veje, hvor man ikke kan køre på grund af korte sving og/eller tunneller. De lange autocampere kan også være både bredere og højere.

almindelige motorveje kan alle slags autocampere køre.

Autocamper på parkeringsplads

Der findes uendeligt mange forskellige slags autocampere i USA.

Antal miles

Hvor mange miles? …Eh, hvad?

Når man lejer en autocamper i USA, betaler man ikke kun for at leje bilen, men også for længden af turen.

Ved bestilling skal man derfor give et estimat på, hvor mange miles man har tænkt sig at køre.

Her er det klogt ikke at være alt for konservativ, da det tit er billigere at købe miles i forvejen, end når turen er slut.

Udgangspunktet er oftest 100 miles per dag. Det svarer til ca. 160 kilometer.

Regn den samlede længde på din rute ud ved for eksempel at bruge Google Maps og læg i hvert fald 30% ekstra til.

At fare vild, tage detours, rende ind i vejspærringer, tage på indkøbsture eller at køre inde i parkerne tæller også med… Alt sammen kan du lige så godt regne med fra starten.

Skulle vi have kørt den lige vej mellem alle de stop, vi lavede på vores tur, ville vi have kørt 1.291 miles. I sidste ende kørte vi 1.856 miles – altså ca. 44% mere!

Hvis man kører med GPS fra A til B, vil den typisk vælge den hurtigste rute. Et godt tip er så vidt som muligt i stedet at køre ad scenic roads (og generelt undgå motorvejene, hvis man som os synes, at det er kedelige udsigter).

Mange af vores bedste oplevelser kom af at køre ad mindre befærdede og ofte utroligt smukke veje.

Autocamper op ad bakke

Man kan næsten ikke undgå at køre ad en scenisk vej i det sydlige Utah.

Bestil autocamperen i USA

Efter at have afdækket dine behov, vil vi anbefale at sammenligne biler og priser på en side som Motorhome Republic.

Her kan man søge efter autocampere med særlige kriterier, f.eks. efter en autocamper der kører på benzin med fire sovepladser og brusebad – samt naturligvis på datoer og lokation.

Vi lejede vores autocamper fra Cruise America, der er en af de største udbydere i USA. Du kan læse mere om vores oplevelse med Cruise America i denne anmeldelse. Vi så også mange biler fra El Monte RV og Road Bear RV på vejene.

Reservér overnatning

Så snart bilen er bestilt, er det smart at reservere overnatning.

Rejser man i højsæsonen, bliver nationalparkernes campingpladser hurtigt fyldt op.

Ofte findes der også first come/first served-pladser, hvor man blot skal møde (tidligt!) op på dagen.

Tjek ledighed og reservér campingpladser hos Reserve America eller Recreation.gov.

Hvis man ikke har tænkt sig at sove i de mest populære parker, for eksempel fordi man regner med at sove i en RV-park (eller i det fri), er det ikke lige så nødvendigt at reservere i forvejen.

Campingplads Moab

Vores autocamper på en campingplads i Moab – tæt på Arches og Canyonlands.

Budget – hvad kommer det til at koste i alt?

Når det kommer til den endelige pris på et road trip i en autocamper i USA, er der selvfølgelig tonsvis af variabler. Nogle priser er faste, mens andre er meget individuelle – for eksempel hvad og hvor (meget) man spiser, eller hvor langt man vil køre.

Lejeprisen per døgn kan du se, når du booker autocamperen, så den skal blot ganges op med antallet af lejedage. Prisen svinger typisk på baggrund af sæson, beliggenhed og tilgængelighed. Husk at lægge miles oveni.

De fleste steder skal man også betale for leje af et sengekit, der i snit koster 50 dollar (ca. 325 kroner) per person og 100 dollar (ca. 650 kroner) samlet for et køkkenkit.

Husk at der pålægges skatter (som varierer fra stat til stat), og det er ikke altid, at de er taget med i den viste pris.

Overnatning kan svinge fra at være gratis i naturen til 100 dollar (ca. 650 kroner) per nat på luksuscampingpladser. Vi betalte i gennemsnit omkring 30 dollar (ca. 195 kroner) per nat for en plads med vand og electric hook-up.

Som med alle andre slags overnatningsmuligheder afhænger prisen af faciliteter på campingpladsen (swimmingpool, legeplads, badeværelser…) og beliggenheden i forhold til store seværdigheder.

Benzin ender med at være en betydelig post i budgettet. De fleste autocampere kører maksimalt 10 miles per gallon; men nok nærmere 8.

1 gallon benzin kostede i gennemsnit 3-4 dollar (ca. 20-26 kroner), da vi kørte rundt i april 2018. 100 miles kostede altså 40-50 dollar (ca. 260-325 kroner).

Tjek app’en GasBuddy for at finde de billigste steder at tanke.

Boondocking uden for Zion

Hvis man kan klare sig uden faciliteter, kan man spare en del penge og få store naturoplevelser ved at boondocke.

Stjernehimmel Zion

Vi overnattede selv gratis uden for Zion – under denne stjernehimmel!

Sådan henter man autocamperen

Inden afhentningen var vi blevet bedt om at se et par videoer på nettet, der gennemgår bilen og dens funktioner.

Videoen fra Cruise America kan ses her. Selvom stilen er lige lovligt pastelfarvet, var det rigtig rart at have fået et overblik over bilen i forvejen. Videoen er meget pædagogisk. Der findes også utallige andre RV-begyndervideoer på Youtube.

Vi hentede vores autocamper fra Cruise America i Las Vegas.

Her gennemgik vi bilen med en medarbejder, der også svarede på vores spørgsmål og forskellige undringer.

Vi tjekkede bilen for ridser og skader sammen med medarbejderen. Tag gerne billeder hvis du vil være ekstra sikker på, at du ikke får regningen for en skade påført af en anden. Det virker ikke til at være noget, de går højt op i, men det er en vane, vi har lært os efter at have lejet scootere i Asien.

Det er vigtigt at planlægge god tid til at lære bilen at kende den første dag. Gå alle funktionerne godt igennem, læs hele manualen og vær ikke bange for at spørge, hvis du er i tvivl. Det vigtigste er at føle sig tryg.

Vores første tur i autocamperen gik til nærmeste supermarked, hvor vi købte ind til de første par dage.

Lige først skulle Alexander vænne sig til bilens store størrelse, men det gik heldigvis fint. Vejene i USA er generelt også bredere, end hvad vi er vant til i Danmark.

Bare husk at tage det stille og roligt, dreje i en stor bue og få hjælp til at bakke – så skal det nok gå.

Førerhuset i autocamperen

Det er en god idé at få en fornemmelse for bilen, inden man kører ud på vejene. De fleste bilister vil hurtigt blive komfortable med det store køretøj.

Livet i en autocamper

Der gik ikke længe før vi havde vænnet os til life on the road.

På dette tidspunkt af vores tur havde vi dog også varmet op med et road trip fra San Francisco til Los Angeles og en tur fra Los Angeles til Las Vegas.

Generelt kørte vi lidt langsommere i autocamperen end i de mindre personbiler, og så larmede den også en del under kørslen. Men det var en del af charmen, og vi lærte hurtigt at holde af vores lille kørende hus.

En autocamper er en meget stor bil, og medmindre man kører med trailer til dagligt, er det en ret anderledes oplevelse. De er både længere, bredere og højere end almindelige personbiler.

De fleste vil ikke opleve nogle problemer. Bare husk clearance (vores autocamper var 3 meter høj!), hold dig fra at køre off-road og parker ekstremt forsigtigt.

Praktiske tips

  • Lær at bruge bilens cruise control. Tak os senere 😉
  • Vi fyldte vores tank stort set hver gang vi så en fornuftig benzinpris.
  • Ryd op i bilen og vær organiseret. Det gør det mere overkommeligt at bo på så lidt plads.
  • Sæt alting fast og på plads, inden du kører.
  • Hold masser af pauser. Stræk benene og få lidt frisk luft.
  • Kør så lidt som muligt når det er mørkt. De fleste uheld sker om aftenen.
  • Køb skraldeposer, opvaskebørste, opvaskemiddel og sæbe.
  • …Og en lighter eller tændstikker til at tænde gasblusset.
  • Det var rart at have en pandelampe på udenfor, når det var mørkt.
  • Vask tøj i hånden eller på et møntvaskeri.
Monument Valley med autocamper

Madlavning

Vi lavede stort set alle vores måltider selv.

Med køleskab, fryser, mikrobølgeovn og to gasblus + masser af potter og pander var det nemt at lave god mad.

Til morgenmad kunne vi f.eks. lave havregrød, og om aftenen kunne vi spise tortillas med bønner, ris og guacamole.

Vi drak masser af kaffe og havde til formålet medbragt en AeroPress. At få friskbrygget kaffe om morgenen midt ude i ingenting var virkelig en luksus.

Snacks er guld værd. Gulerødder, selleristængler, chokolade, myslibarer, mintpastiller og lignende er alt sammen gode at have ved hånden, når man kører (og trænger til lidt ekstra energi).

Vi købte en stor vanddunk, som vi kunne genopfylde med rent drikkevand. Fra den kunne vi også fylde mindre flasker til vandreture.

Autocamper mikrobølgeovn og køkken

Køkkenet i vores autocamper med vask, to gasblus, emhætte, mikrobølgeovn, køleskab og god opbevaringsplads.

AeroPress og kaffe

Vi elskede at kunne få god kaffe på turen – hvor som helst!

Hvad hvis noget går galt?

Hvis man er involveret i nogen former for uheld, skal man ringe til sin biludlejers assistancelinje – naturligvis efter man har ringet efter politi og/eller ambulance, hvis det er nødvendigt.

Hos Cruise America kaldte de det for Traveller’s Assistance. Her sad der en medarbejder klar til at hjælpe døgnet rundt.

Man kan også ringe, hvis man er i tvivl om, hvordan noget fungerer i bilen. Det er bedre at være sikker end at lave fejl.

Forsikringsreglerne er forskellige fra firma til firma og aftale til aftale, men generelt er man dækket med en selvrisiko.

Vi var 100% dækkede, hvis vi lavede skader på andre biler, men vi havde en selvrisiko på 1.000 dollar (ca. 6.500 kroner), hvis vi skadede vores egen bil.

Lyserød himmel

Ordentlig aflevering

Efter en hel masse eventyr er det svært at give sit lille kørende hjem tilbage, men når dagen oprinder, er der et par ting at være opmærksom på.

For at undgå store gebyrer, er det vigtigt, at man har fyldt benzin- og propan-tankene helt op, samt at man har dumpet sine spildevandstanke.

Autocamperen skal derudover være rengjort. Tjek betingelserne hos dit udlejningsfirma.

Vores bil behøvede ikke at være skinnende, men vi skulle selv gå ud med skrald og rydde overflader osv. Vi skulle dog ikke vaske sengetøj.

Sammen med en Cruise America-medarbejder gik vi bilen igennem for skader, og det var det. Det var meget simpelt og smertefrit.

Efter 11 dage i vores lille cruiser var det ikke nemt at sige farvel!

Solopgang i Bryce

Bryce Canyon National Park er et af mange steder, vi sagtens kan forestille os at vende tilbage til.

På vej til USA?

Vi var meget begejstrede for at rejse rundt i USA med autocamper, og vi håber, at vores erfaringer og tips har været brugbare.

Se alle vores artikler fra Californien, Utah, Nevada, Arizona eller vores samlede road trip-rute for at finde mere USA-inspiration.

Hvis du har nogle spørgsmål til at leje autocamper i USA eller spørgsmål til USA i det hele taget, er du meget velkommen til at skrive til os i kommentarerne. Vi hjælper dig gerne!

Vil du også hjælpe os?

Vi vil sætte stor pris på, hvis du vil bruge vores reklamelinks til at søge efter flybilletter på Momondo, booke overnatning på Hotels.com eller shoppe på Amazon.

Det giver nemlig en lille kommission, som hjælper os med at drive Nordombord, uden at det koster dig noget ekstra.

Du kan også følge os på Facebook og Instagram samt tilmelde dig vores nyhedsbrev længere nede på siden for at modtage flere rejseråd og tips.

Tusind tak, og rigtig god tur!

2 Kommentarer

  1. Flemming Rasmussen

    Fede artikler og fantastiske billeder.

    Vi er to venner og vores to drenge på 16 som tager turen i en 32 fods RV fra San Francisco og til Las Vegas over 10 dage.
    Mange campsites er allerede udsolgt i sommersæsonen – bla. Yosemite er helt umulig at komme til. Men vi vil gerne køre sydpå og så i de områder som i beskriver i jeres artikel om roadtrip i Californien, Nevada, Utah og Arizona.

    Vi har kun booket de første dage i Sequoia og så de sidste dage i Bryce National Park. Hvad er jeres erfaring med mulighederne for at se de mange steder i nævner i jeres artikel uden at have pre-booket campsites? Vi vil gerne have friheden til at planlægge rejsen lidt når vi er afsted på roadtrippet, og have noget frihed fremfor at planlægge alle overnatninger hjemmefra.

    Er det det overhovedet muligt at bare parkere sin RV et tilfældigt sted en nat og så campere der?

    Svar
    • Alexander & Victoria

      Hej Flemming, mange tak for din kommentar og pæne ord.

      Det lyder da som en helt vildt skøn tur, I skal på. Naturen i USA er bare større, og I har mange smukke oplevelser i vente.

      Vi har ikke selv rejst i sommersæsonen, men vi kan forestille os, at det betyder, at muligheden for campsites begrænser sig. Det vil i jeres tilfælde primært gælde de steder, som ligger tættest på nationalparkerne. Hvis I er klar til at køre længere for at få strøm, bad og hvad campingpladserne nu ellers tilbyder, ville vi ikke selv umiddelbart være alt for nervøse for, at få et sted at sove. Men hvis I ved, at I gerne vil sove i eller rigtig tæt på en nationalpark, er det nok alligevel en god idé at booke i forvejen.

      Alternativet til de betalte campingpladser, som du selv nævner, at parkere sin RV “et tilfældigt sted” og så campere dér. Et helt tilfældigt sted kan det dog desværre ikke helt være. Som vi også nævner i artiklen, er såkaldt boondocking – USA’s svar på freedom camping – muligt, men kun under særlige betingelser. BLM (Bureau of Land Management) ejer en hel masse jord i USA, og her er det ofte gratis at holde. Men man skal altid tjekke reglerne for et område grundigt, inden man stopper over natten. Campendium og Freecampsites er gode ressourcer. Her er pladserne naturligvis heller ikke helt ubegrænsede.

      Boondocking giver stor frihed – men nogle af stederne er ikke super lette at køre til, eller ligger som minimum længere væk fra de store attraktioner, så her ville vi nok også planlægge lidt i forvejen, hvad der er muligt – og så evt. booke betalte campingpladser ud fra, hvilke steder I gerne vil hen, hvor boondocking virker mindst smart/realistisk.

      Friheden til bare at køre rundt og holde hvor man vil er fantastisk. Men det er ikke så fantastisk at skulle køre langt væk fra en nationalpark efter en lang dag bare for at få lov til at holde et halvkedeligt sted. Derfor: Når nu I besøger USA om sommeren, hvor der bare altid er masser af knald på turismen, er det en rigtig god idé at planlægge turen i detaljer så vidt som det er muligt. Selv med en helt planlagt turplan vil I stadig opleve rigeligt med frihed – og på en daglig basis har I jo stadig virkelig meget fleksibilitet til at besøge spændende områder.

      Vi håber, at det kan hjælpe lidt, og at i under alle omstændigheder får en dejlig tur!

      Svar

Indsend Kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Vil du med ombord?

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få de nyeste artikler med inspiration og rejseråd leveret direkte i indbakken ♡