fbpx

På cykeltur blandt Bagans magiske templer

Udforsk Myanmars største turistattraktion på to hjul
Alexander & Victoria

Hej! Vi er Alexander og Victoria – to københavnere med uanede mængder af rejselyst, som vi deler ud af her på Nordombord. Læs mere om os her.

Hej! Vi er Alexander og Victoria – to københavnere med uanede mængder af rejselyst, som vi gerne deler ud af.
Læs mere om os her.

Myanmar bliver ofte overset som turistdestination – særligt i forhold til den populære nabo Thailand. Men Myanmar gemmer på en kulturskat, som ikke kan sammenlignes med nogle andre i verden: den fantastiske tempelby Bagan.

Sletten med uendeligt mange templer er som taget ud af et eventyr, og man vil elske Bagan, hvis man har hang til tempeljagt og flotte udsigter.

Luftballoner plejer at svæve ikonisk over området, men da vi besøgte Bagan i regnsæsonen, var ballonerne ikke begyndt at flyve endnu. Til gengæld var planterne grønne, og den gamle by lå nærmest øde hen.

Vi lejede cykler og kørte uforstyrret rundt blandt de mange templer for at indsnuse den magiske stemning.

Bagan solopgang

Sagnomspundne Bagan er et af verdens største arkæologiske områder – og efter vores mening også et af de mest imponerende.

Synet af de tusindvis af templer og pagoder, der er spredt ud på den 104 km² store slette kan sagtens måle sig med ligeledes fantastiske Angkor Wat i Cambodja, der til sammenligning modtager næsten 10 gange så mange besøgende om året!

Myanmars turistpotentiale er langt fra fuldt udviklet, og selvom Bagan er på mange rejsendes bucket list, er der bestemt ikke pakket.

Det er en fuldstændig magisk oplevelse at udforske området på egen hånd, og hvis man styrer uden om de største templer (som især er velbesøgte ved solnedgang), er det muligt at få mange af dem helt for sig selv.

Templer i Myanmar
Templer tættere på
Bagan flot udsigt
Bagan

På cykel rundt i Bagan

Da vi ankommer til Bagan om eftermiddagen skynder vi os at finde et sted, vi kan leje cykler. En ældre dame vil gerne udleje os to styk, og vi betaler en beskeden sum for et døgn.

Drømmen om at opleve Bagan er inden for rækkevidde. Eftermiddagssolen varmer skønt, og vi sætter os op på de lejede cykler og drøner afsted mod det arkæologiske område. Vi kan ikke vente længere.

Allerede ved synet af det første tempel ved vi, at det har været alle strabadserne værd at komme til Bagan. Vi cykler rundt i en times tid og finder en pagode, hvorfra vi kan nyde solnedgangen og udsigten over de mange smukke templer.

Vi cykler tilbage mod byen inden mørket falder helt på og får sovet et par timer. Tidligt næste morgen er vi igen oppe på cyklerne og klar til at fortsætte tempeludforskningen i solopgangen.

Området er stort, og medmindre man har rigeligt med tid, så er det en anelse ambitiøst at tage turen rundt til fods. Til gengæld kan man med lidt god vilje pedalere til de fleste templer, og en eftermiddag plus en formiddag var nok til at stille vores tempeltrang.

Alexander på cykel mod templerne
Bagan templer
Flere templer
Victoria med cyklerne
Mange templer

Mange af templerne i Bagan er flot velbevarede eller restaurerede af Unesco.

De magiske templer

Ligegyldigt hvor man befinder sig i Bagan, er der et nyt tempel i nærheden og utallige i horisonten. Mange af templerne giver mulighed for at komme lidt op i højden, hvor man kan se utrolige udsigter over sletten, de andre templer og bjergene i baggrunden.

Der tales om at forbyde klatring på monumenterne for at bevare dem bedre. I stedet vil man opstille udkigsposter, så udsigterne fortsat kan nydes fra højden.

Et jordskælv i 2016 ødelagde nogle af templerne, men vi vil vove at påstå, at der vil være nok at se på alligevel.

Bagan
Burmesere

Nysgerrige burmesere. Det er sjovere at tage billeder af blege danskere end af det flotte tempel bag dem.

Victoria i butik

Bagan er meget fredeligt, men hvor der er turister er der også sælgere. Her køber Victoria lidt “kunst” med hjem.

Bagan overblik
Templer og atter templer

I Bagans storhedstid blev der bygget mere end 10.000 buddhistiske templer, pagoder og klostre på sletterne, og i dag står der stadig lidt over 2.000 tilbage.

Tempel
Enkelt tempel
Bagan udsigt
Inde i templerne

Flere af templerne kan udforskes indefra, hvor der blandt andet kan findes flotte, farverige vægmalerier samt buddhastatuer i alle størrelser.

Inde i et tempel i Bagan
Buddha
Buddha 2
Buddha 3
Vægmaleri anden vinkel
Vægmaleri

Det bedste tidspunkt at besøge Bagan

Hvornår man besøger Bagan, er især relevant, hvis man vil opleve området fra luften eller tage et National Geographic-værdigt billede af templerne og de mange luftballoner på himlen.

Højsæsonen for turister og balloner ligger i de tørreste måneder, som begynder i oktober og slutter i løbet af foråret; typisk i midten af marts. Turismen peaker i december og i særdeleshed over jul og nytår.

Vi besøgte Bagan som en del af en tur til Thailand og Myanmar i slutningen af juli 2014.

I juli topper regnsæsonen, som varer fra maj til september, hvilket gav en del regnskyl og fordelagtigt få turister. Men selv uden balloner på himlen er synet af templerne – hver for sig og samlet på sletten – umuligt at viske fra hukommelsen. Og som et plus er Bagan væsentligt frodigere og grønnere i regnsæsonen.

Som altid er der fordele og ulemper ved at vælge én sæson frem for en anden. Vores bedste råd er blot at tage afsted, når man kan!

Sæsoner

Højsæson: Oktober-april. Her er vejret varmt og tørt. Der er flest turister i december og januar.

Luftballonerne flyver fra midten af oktober til midten af marts. Særligt i december er det vigtigt at booke i god tid (mere end to måneder i forvejen).

Lavsæson: Maj-september. I disse måneder regner det, men til gengæld er der langt færre turister.

Bagan bred udsigt

Transport til og fra Bagan

Myanmar er ikke verdens letteste land at rejse i, men der er alligevel gode muligheder for både at rejse selvstændigt eller som en del af en arrangeret tur.

Vi planlagde selv hele vores ophold. Visum fik vi på et døgn i Bangkok, hvorfra vi fløj til Myanmars hovedstad Yangon. Fra Yangon til Bagan tilbagelagde vi lidt over 600 kilometer i bus, men man kan også tage tog eller fly.

Myanmars næststørste by, Mandalay, ligger mindre end 200 kilometer fra Bagan, og der går direkte fly herfra til Bangkok, hvis man ikke vil rejse via Yangon.

Vidunderlige Bagan i Myanmar

Flere lokale hyrder bruger Bagan som græsningsområde for deres dyr.

Bagan tempel
Alex med kamera
Bagan tempel med får
Bagan hyrder

Tips til at besøge templerne i Bagan

Stå tidligt op

Kør mod det arkæologiske område før solen står op. Synet af solopgangen over de mange templer er det hele værd!

Pas på solen

Det bliver meget varmt i løbet af dagen, så husk solcreme og/eller hat og medbring rigeligt med vand. Myggespray kan også anbefales efter solnedgang, hvor de små krabater kommer frem og stikker løs.

Hav billetten på dig

Indgangsgebyret for at besøge Bagan fungerer som billet, og da vagterne kan stoppe dig for at se billetten på ethvert tidspunkt, er det bedst at have den på sig under hele besøget.

Tænk over påklædningen

Ups… Det havde vi ikke selv helt fået fat i, og selvom vi ikke oplevede nogle problemer, er det bedst at dække skuldre og knæ til. En let trøje eller et tørklæde kan desuden være behagelig i den kølige morgenluft, eller når solen er gået ned.

Tag klip-klappere eller sandaler på

Vi havde ikke fået nogle tips inden vores besøg, så vi kørte afsted med gode vandrevenlige sneakers, men måtte erfare at det var en dårlig idé. Man må nemlig ikke have sko på i templerne, så gør dig selv den tjeneste at medbringe sko, der er lette at tage af og på.

Planlæg de vigtigste tempelbesøg

Vær klar over hvorfra du vil se solopgang eller solnedgang på forhånd. Det kan tage lidt tid at komme hen til templet, og hvis det er populært, skal man også lige bruge et par minutter på at finde et godt foto-spot.

Vis respekt for de bedende

Lokale kommer ofte for at bede i templerne, så vær respektfuld og undgå at larme eller fjolle i nærheden.

Duk dig!

Pas på hovedet – flere af templerne har lavt til loftet.

Indsend Kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vi sender rejseråd og inspiration, som vi har gjort os umage med - maks én gang om måneden ☀