fbpx

Vandreguide til Cadini di Misurina-udsigtspunktet i Dolomitterne

Rejseguide til det vilde udsigtspunkt tæt på Tre Cime di Lavaredo
Alexander & VictoriaHej! Vi er Alex og Victoria – to københavnere der elsker at rejse så meget, at vi har valgt at blive digitale nomader. Læs mere om os her.
Et vanvittigt smukt udsigtspunkt tæt på Tre Cime di Lavaredo

Du kender nok allerede Tre Cime di Lavaredo (Drei Zinnen på tysk eller De Tre Tinder på dansk), hvis du enten har været i Dolomitterne eller er på vej dertil.

Tre Cime di Lavaredo er virkelig flotte, og vi vil anbefale alle med hang til bjerglandskaber at tage det cirkulære hike rundt om tinderne.

Men har du hørt om udsigtspunktet til Cadini di Misurina?

Det er en mindre kendt udsigt, som kan nås på kun 30-45 minutter fra samme parkeringsplads, og den er muligvis endnu mere spektakulær.

Nogle kalder endda bjergtoppene for Mordors tinder!

Med god sigtbarhed kan både den første del af hiket mod udsigtspunktet og de skarpe tinder, som udsigten vender hen imod, ses fra Rifugio Auronzo.

Derfra er vandreturen relativt simpel, og vi vil anbefale alle, der har ekstra energi før eller efter Tre Cime-hiket også at se det fabelagtige udsigtspunkt.

Læs videre i denne rejseguide for at lære mere om vandreturen.

Hvor skal man bo tæt på Tre Cime di Lavaredo og Cadini di Misurina-udsigtspunktet?

Søg efter de bedste og billigste hoteller tæt på Tre Cime di Lavaredo og Cadini di Misurina-udsigtspunktet her.

Cadini di Misurina

Fra Cadini di Misurina-udsigtspunktet kigger man hen imod Cadini-gruppens stejle tinder. Det højeste bjerg hedder Cima Cadin di San Lucano på 2.839 meter.

Overblik over hiket til Cadini di Misurina-udsigtspunktet

• Start- og slutpunkt: Rifugio Auronzo (ligesom vandreturen rundt om Tre Cime di Lavaredo).
  • Varighed: 1,5-2 timer (afhængigt af antal pauser, billeder og ens vandreform).
  • Distance: Der er ca. 2 kilometer til udsigtspunktet, så vandreturen er i alt på omkring 4 kilometer.
  • Højdestigning: ~112 meter op og ned.
  • Sværhedsgrad: Forholdsvist let, men det går lidt op og ned, og det vil måske være udfordrende for folk med højdeskræk. Enkelte strækninger kræver opmærksomhed, så man ikke mister fodfæstet på grund af løst underlag.
  • Tilgængelighed for børn: Det er helt klart muligt at tage vandreturen med større børn, men vær opmærksom på at nogle stier ud til kanten er meget smalle, så det er bedst at børnene er store nok til at være sikre på benene.
  • Underlag: Nogle af stierne består af kompakt grus eller jord, og de er forholdsvist lette at gå på, mens noget af turen er på større sten eller løst grus, der kan flytte sig lidt. Vi brugte vores vandrestave til aflastning, og det kan anbefales at medbringe nogle, hvis du allerede har dem.
  • Infrastruktur: Der er ingen restauranter eller toiletter på ruten – der skal man hen til Rifugio Auronzo ved vandreturens start.
  • Pris: 30 euro (ca. 225 kroner) ad betalingsvej inklusiv parkering til både Tre Cime og udsigtspunktet til Cadini di Misurina. Beskrivelse og alternativer kommer længere nede i guiden.
Solnedgang ved Cadini di Misurina.

Vi var helt vilde med Cadini di Misurina-udsigtspunktet. Sikke et eventyrligt sted.

Kort over udsigtspunktet til Cadini di Misurina

Udsigtspunktet til Cadini di Misurina er et kort hike fra Tre Cime di Lavaredo, der er en del af Parco Naturale Tre Cime, som ligger i den nordøstlige del af Italien – tæt på grænsen til Østrig.

Vandreturen til Cadini di Misurina-udsigtspunktet

Vandreturen til udsigtspunktet Cadini di Misurina er en af de flotteste korte vandreture i Dolomitterne.

Turen er ikke alt for hård, og selvom den kun er på 2 kilometer hen til udsigtspunktet, får man en utrolig panoramaudsigt over de omkringliggende bjerge og et unikt syn til bagsiden af Tre Cime di Lavaredo på vejen.

Højdepunktet er en enestående udsigt over bjergkæden Cadini di Misurina, som har nogle vildt flotte, spidse tinder.

Vandreturens start

Vandreturen til udsigtspunktet starter for langt de fleste vandrere ved Rifugio Auronzo.

Herfra skal man ikke følge sti nr. 101 i retning end Tre Cime di Lavaredo, men i stedet gå i den modsatte retning og følge den lille sti nr. 117 mod Rifugio Col de Varda, der fører ned til dalen til højre for refugiet.

Tip: Hvis du har parkeret på den nederste del af parkeringspladsen, behøver du ikke at gå op til Rifugio Auronzo for at starte hiket – det burde være muligt at finde 117-stien fra parkeringspladsen ved at gå mod dalen på højre side.

Vandreturen begynder med at gå ned ad bakke, inden man derefter skal op ad en ret stejl bakke, hvor det kan være rart at have vandrestave.

Tæt på toppen af bakken (omkring halvvejs) deler stien sig i to.

Følger man stien på venstre side, kommer den lidt mere udfordrende del, hvor man skal vandre på smalle stier med et stejlt fald til den ene side – men udsigterne er det værd, hvis du ikke lider af højdeskræk.

Hvis man vil undgå at gå ude langs den yderste sti med hjertet i halsen (og flotte udsigter til følge!), kan udsigten mod Cadini di Misurina også nås med lidt mindre eksponering, hvis man venter med at gå ud mod kanten og i stedet går mod højre mod den “bredere” del af landskabet.

Vandresti til Cadini di Misurina-udsigspunktet

Det er oppe på bakken her, at stien deler sig i to. Vi gik til venstre på billedet.

Udsigt tilbage mod Rifugio Auronzo

Udsigten tilbage mod Rifugio Auronzo fra starten af vandreturen. Synet af Tre Cime di Lavaredo fra denne vinkel er også ret cool!

Selve udsigtspunktet

Det endelige og mest kendte udsigtspunkt til Cadini di Misurina er en smal højderyg, der skråner opad.

Hvis du husker billederne fra denne guide, vil du nemt kunne genkende det, når du kommer frem.

Vi understreger endnu engang at stien derop er smal og stejl, men med det sagt er det selvfølgelig muligt at gå derop – du skal bare træde forsigtigt.

Når man først er oppe på højdedraget, er der en fantastisk udsigt i alle retninger, og man kan se hele Cadini di Misurina-bjergkæden. Det er den vildeste følelse!

Udsigten er helt klart en af de bedste i Dolomitterne.

Stien mod Cadini di Misurina-udsigtspunktet

Stien “til venstre” er ret så eksponeret, men byder også på fremragende views. Sammenligningen med Ringenes Herre er ikke helt skæv.

Stien ud til selve Cadini di Misurina-udsigtspunktet

Her ses stien direkte ud til det famøse udsigtspunkt.

En lille advarsel

Pas nu på.

Det er ikke uden risici at bevæge sig i bjergene. Og slet ikke når man går på relativt smalle stier. Så hav fornuften med og gå kun dertil, hvor du stadig føler dig komfortabel og sikker.

Lad være med at tage på vandreturen hvis det enten regner, har regnet kraftigt eller er dækket af sne.

Underlaget kan blive meget løst og usikkert, og ved snefald kan det være svært at se, hvor man skal hen. Det er ikke værd at risikere sit liv for et billede.

Victoria ved Cadini di Misurina-udsigtspunktet

Vi opfordrer helt klart til at vandre ud til Cadini di Misurina-udsigtspunktet – men kun hvis man føler sig tryg ved det.

Hvor lang tid tager det?

Turen til Cadini di Misurina-udsigtspunktet er på ca. 4 kilometer i alt og omtrent 112 højdemeter fra parkeringspladsen.

De fleste vil kunne nå derhen på 30-45 minutter, men sæt gerne 1,5-2 timer af i alt, hvis du også vil bruge lidt tid på at tage billeder og holde en lille pause.

Du er måske interesseret i:Dolomitterne: De 18 bedste vandreture & udsigtspunkter (i alle sværhedsgrader og længder)

Rejseguide til vores yndlings korte og lange hikes i Norditaliens smukke bjerge

Vores personlige oplevelse

Vores dag begyndte med en dejlig vandreoplevelse rundt om Tre Cime di Lavaredo, hvor vi startede i tåge, havde mega varmt vejr og sluttede med hagl og regnvejr.

Du kan læse om vores oplevelse, og alt du skal vide om Tre Cime di Lavaredo i denne rejseguide.

Da vi kom tilbage til parkeringspladsen, havde vi heldigvis stadig mere energi, og vi begyndte at gå mod udsigtspunktet til Cadini di Misurina i god tid inden solnedgang.

Vi fulgte sti nr. 117 fra Rifugio Auronzo, og da vi kunne vælge mellem den hårrejsende rute til venstre eller den lidt mere sikre rute til højre, valgte vi ruten til venstre.

På den måde fik vi de spektakulære udsigter i godt lys, mens vi kunne se, hvor vi gik.

Det kan være svært at se på billederne, men det føltes ret smalt nogle steder (dog stadig sikkert), hvilket gav et lille sug i maven. Men hold da op hvor var det flot!

Vores ankomst ved udsigtspunktet

Ved selve udsigtspunktet var der desværre ret skyet, da vi kom…

Tålmodigt ventede vi på det rette øjeblik og til vores store glæde forsvandt skyerne et kort øjeblik, mens vi fik nogle vidunderlige farver på himlen ved solnedgang.

I alt brugte vi omkring 45 minutter til en time på at tage billeder og nyde udsigten.

Vi var måske lidt langsomme, fordi vi tog så mange billeder og gik frem og tilbage – man kan sagtens nøjes med at bruge 10-15 minutter.

Da vi besøgte Cadini di Misurina-udsigtspunktet i midten af september, var vi alene på hele turen, men vi forestiller os, at der godt kan være en del flere mennesker ved udsigtspunktet i højsæsonen.

Turen tilbage til parkeringspladsen ved Rifugio Auronzo

På tilbagevejen tog vi den højre og mere sikre rute (som så var til venstre, da vi vendte om fra udsigtspunktet), og det gik lidt hurtigere.

Det begyndte at regne igen samtidig med at det blev mørkere, men vi havde medbragt vores pandelamper, og vi var så høje på oplevelsen, at vi hyggede os, selvom vi blev helt gennemblødte.

At vandre til Cadini di Misurina-udsigtspunktet er helt klart et af vores bedste minder fra Dolomitterne!

Udsigten til Cadini di Misurina

For at få et billede som dette, hvor bjergene ser store ud bag personen på udsigtspunktet, skal man have en god zoomlinse, og fotografen skal stå lidt længere tilbage ad stien.

Victoria ved udsigtspunktet

Udsigten er en af de absolut flotteste vi har set i Dolomitterne.

Vandreguide til Tre Cime di Lavaredo (De Tre Tinder) i Dolomitterne
Du er måske interesseret i:Vandreguide til Tre Cime di Lavaredo (De Tre Tinder) i Dolomitterne

Rejseguide til et af Dolomitternes bedste hikes med alt hvad du skal vide

Hvornår skal man besøge Cadini di Misurina-udsigtspunktet?

Udsigtpunktet til Cadini di Misurina ligger lige ved siden af Tre Cime di Lavaredo, som er et virkelig populært udflugtsmål i Dolomitterne.

Begge vandreture starter fra samme parkeringsplads, så det giver ekstra god mening at være opmærksom på, hvornår man har tænkt sig at tage forbi.

Udsigtspunktet er dog meget mindre besøgt end Tre Cime, så du kan være heldig at få det for dig selv, hvis du kommer tidligt eller sent på dagen.

Det er bedst og nemmest at tage begge vandreture i sommermånederne fra juni til september.

Ligesom i resten af Italien er her naturligvis aller flest turister i juli og i særdeleshed august, hvor italiernerne ofte selv er på sommerferie.

Besøger man Tre Cime di Lavaredo og Cadini di Misurina om sommeren, er det derfor vigtigt at ankomme tidligt om morgenen (parkeringspladserne kan være fyldt allerede ca. 8.30!) eller senere på eftermiddagen, når folk er begyndt at vende hjemad.

Vær dog ekstra opmærksom hvis det har regnet. Det sidste stykke ud til udsigtspunktet er meget smalt og kan have glat jord.

Det bedste tidspunkt på dagen

Uden om den absolutte højsæson burde det ikke være nødvendigt at ankomme tidligt for at få en plads. Vi rullede selv derop omkring kl. 8.15, da vi besøgte Tre Cime di Lavaredo og Cadini di Misurina-udsigtspunktet i midten af september.

Vi tog hiket til udsigtspunktet som det sidste på dagen og fik smukt solnedgangslys. Til gengæld måtte vi gå noget af vejen tilbage i mørke (heldigvis havde vi pandelamper med) – men hey, vi havde det helt for os selv!

Hvis du vil være der ved solnedgang, er det en god idé at begynde hiket 1-2 timer før. På grund af bjergene forsvinder solen næsten en time før det officielle solnedgangstidspunkt.

Cadini di Misurina-udsigtspunktet om vinteren

Om vinteren er betalingsvejen til parkeringspladsen lukket, og der kan være ret skiftende og ekstreme vejrforhold.

Det er dog stadig muligt at hike op fra den gratis parkeringsplads uden for betalingsvejen, men det er hårdt. Det anbefales at gå turen i snesko om vinteren – og gerne med en guide.

Vi vil ikke anbefale at tage vandreturen selv, hvis det har sneet, da der flere steder er meget smalt, og det vil være svært at se, hvor man skal træde – især på det sidste stykke ud til udsigtspunktet.

Cadini di Misurina-hike

Her er intet hegn, så det er bare om at have tungen lige i munden og sætte fødderne rigtigt – uanset hvornår man besøger Cadini di Misurina-udsigtspunktet.

Hvordan kommer man til Cadini di Misurina-udsigtspunktet?

Kør op til Tre Cime di Lavaredo og Cadini di Misurina-udsigtspunktet i bil

Langt de fleste ankommer til Tre Cime og Cadini di Misurina-udsigtspunktet i bil.

Prisen for at køre ad betalingsvejen op til parkeringen er 30 euro (ca. 225 kroner)* for personbiler (inkl. alle passagerer). Selve parkeringen er derefter gratis.

Der er generelt åbent fra 6 om morgenen til 20 om aftenen. Husk at medbringe kontanter, da de ikke altid tager imod kort i indgangen.

Det sidste stykke vej er stejlt og snoet – men ikke værre end hvad man ellers støder på i Dolomitterne (ca. 12% stigning).

Adgangen for autocampere er en smule dyrere (45 euro – ca. 337 kroner)*, og cykler er billigere (20 euro – ca. 150 kroner)* – men det er kun en tur for ægte cykel-bjergbestigere!

*Priserne er sidst opdateret i 2023.

Gå gratis op

Adgangen er gratis for gående, og man kan derfor undgå indgangsprisen ved at parkere inden betalingsvejen.

Så skal man dog gå de 500 højdemeter opad, inden man overhovedet kan begynde at hike rundt om tinderne.

Det er en hård start, men i princippet kan man spare penge på den måde.

Bus til Tre Cime di Lavaredo og Cadini di Misurina-udsigtspunktet

Det er på mange måder både billigere og måske mere komfortabelt at tage bussen op til Tre Cime di Lavaredo og Cadini di Misurina-udsigtspunktet.

Vi tog den ikke selv, men bus 31 skulle eftersigende stoppe ved Rifugio Auronzo. Tjek busplanen på Dolomiti Bus’ officielle hjemmeside, men vær opmærksom på at busserne ikke nødvendigvis følger tidsplanen til punkt og prikke. Spørg eventuelt om hjælp på dit hotel for den mest opdaterede information.

Busserne går dog hverken så tidligt eller sent, som man evt. vil foretrække, hvis man tager dertil for at tage billeder i det ekstra flotte morgen- eller aftenlys.

Om sommeren er det også værd at være opmærksom på, at særligt den sidste bus vist nok kan blive godt og grundigt fyldt.

Udsigten mod ikoniske Tre Cime di Lavaredo

Tre Cime di Lavaredo er et af de mest ikoniske steder i Dolomitterne.

Hvor skal man bo i nærheden af Cadini di Misurina-udsigtspunktet?

Især hvis man gerne vil tidligt op til tinderne ved Tre Cime (og undgå bilkøer/crowds/lukket tilgang om sommeren…), er det en god idé at bo nogenlunde i nærheden.

At bo i en af hytterne rundt om Tre Cime di Lavaredo er selvfølgelig optimalt i forhold til afstanden, men de er meget populære og kan være svære at booke. Selvom komforten er god, er den heller ikke lige så god, som på et hotel.

De tætteste overnatningsmuligheder findes ved Misurina-søen – eller endnu bedre ved Antorno-søen, der ligger på vejen op til parkeringspladsen ved Tre Cime di Lavaredo.

Hvis ikke man bosætter sig her, vil vi anbefale at man bor ved Carbonin/Schluderbach eller Dobbiaco/Toblach mod nord, skønne Cortina d’Ampezzo mod vest eller Auronzo mod øst.

Man kan selvfølgelig sagtens bo længere væk, men man vil typisk så have mindst en times kørsel hver vej. Bor man så langt vestpå i Dolomitterne som i Val Gardena (i f.eks. Santa Cristina), er der ca. to timers kørsel hver vej.

De bedste områder at bo i tæt på Tre Cime di Lavaredo og Cadini di Misurina-udsigtspunktet:

Reklamelinks

• Misurina-søen – De tætteste overnatningsmuligheder på Cadini di Misurina-udsigtspunktet.
  • Carbonin/Schluderbach – Lille by kun 15-20 minutter fra parkeringen til Tre Cime di Lavaredo.
  • Dobbiaco/Toblach – En af hovedbyerne nord i Dolomitterne, tæt på bl.a. Lago di Braies.
  • Cortina d’Ampezzo – Dolomitternes største (og mest flashy) by.
  • Auronzo – Her boede vi selv, da vi besøgte Tre Cime di Lavaredo.

De bedste hoteller tæt på Tre Cime di Lavaredo og Cadini di Misurina-udsigtspunktet:

Udsigt fra Cadini di Misurina-hiket ned mod Auronzo

Udsigt fra Cadini di Misurina-hiket ned mod Auronzo østpå.

Albergo Chalet ved Lago di Antorno

Det bliver ikke tættere på Tre Cime di Lavaredo end på Albergo Chalet ved Lago d’Antorno. ©Albergo Chalet (reklamelink)

Hotel Sorapiss

Hotel Sorapiss ved Misurina-søen er også et godt bud på et hotel meget tæt på starten af vandreturen. ©Hotel Sorapiss (reklamelink)

Romantik Hotel Santer

Hvis man både vil bo tæt bo Tre Cime di Lavaredo og have pool, skal man kigge nærmere på Romantik Hotel Santer. ©Romantik Hotel Santer (reklamelink)

Grand Hotel Savoia

Hvis det skal være rigtig luksus, skal man bo på Grand Hotel Savoia i Cortina d’Ampezzo. ©Grand Hotel Savoia (reklamelink)

Hvad skal man medbringe til Cadini di Misurina-udsigtspunktet?
  • Rejseforsikring. Rejs aldrig uden!
  • Et godt kameraher er en guide til det udstyr, vi bruger.
  • Flere lag tøj og eventuelt regntøj og vanter til skiftende vejr – det kan både hagle, regne og være 25 grader på samme dag i Dolomitterne.
  • Solcreme. Især hvis du besøger Dolomitterne om sommeren. Solen kan være stærk i højden.
  • Kasket, hat, solbriller eller andet solbeskyttelse.
  • Sneakers, vandresko eller andre slags sko du kan gå godt i.
  • Vandrestave er ikke nødvendige, men gode at have med, hvis du allerede har nogle.
  • En pandelampe hvis du ender med at vandre indtil solnedgang.
  • En genopfyldelig vandflaske. Der er flere muligheder for at fylde vand op undervejs.
  • Snacks, såsom frugt, nødder eller barer til at få lidt energi undervejs – især hvis du ikke vil betale for et måltid på et af refugierne.
  • Kontanter til parkering og andre småkøb, især 1 og 2 euro-mønter. Det er ikke alle steder i Italien, der tager kreditkort, og slet ikke i refugierne.
Alex med pandelampe

Vi var glade for at have pandelamper (og jakker) med, da vi vandrede til Cadini di Misurina-udsigtspunktet.

Bæredygtige rejsetips

For at rejse så bæredygtigt som muligt, anbefaler vi følgende:

• Medbring dit eget drikkevand i en genopfyldelig flaske.
  • Undgå engangsplastik, inklusiv sugerør.
  • Sortér dit affald korrekt og smid det ikke på jorden.
  • Tag kun fotos og efterlad kun fodaftryk. Undgå at tage ting fra naturen med dig.
  • Vis hensyn overfor andre besøgende.
  • Respekter det lokale dyreliv.
Udsigt fra Cadini di Misurina

Udsigterne fra hiket er uforglemmelige.

Tak for at læse med

Tak skal du have for at have læst vores vandreguide til Cadini di Misurina-udsigtspunktet. Vi håber, at den har været nyttig!

Husk også at læse vores guide til Tre Cime di Lavaredo, hvis du alligevel er lige ved siden af, eller se de 18 bedste vandreture & udsigtspunkter i Dolomitterne her.

Hvad synes du om hiket? Har du allerede vandret turen hen til det spektakulære udsigtspunkt?

I så fald ville det være super fedt at høre dine bedste tips og tricks i kommentarerne.

Tøv ikke med at spørge os om noget, hvis du ikke har været i Dolomitterne endnu. Vi er glade for at hjælpe.

Vil du hjælpe os?

Vi vil sætte stor pris på, hvis du vil bruge vores reklamelinks til at søge efter flybilletter på Momondo, booke overnatning på Hotels.com eller shoppe på Amazon.

Det giver nemlig en lille kommission, som hjælper os med at drive Nordombord, uden at det koster dig noget ekstra.

Du kan også følge os på Facebook og Instagram samt tilmelde dig vores nyhedsbrev længere nede på siden for at modtage flere rejseråd og tips.