fbpx

Aktiv ferie: 5 måder at motionere på stranden

Få inspiration til at bevæge dig på din næste rejse
Alexander & Victoria

Hej! Vi er Alexander og Victoria – to københavnere med uanede mængder af rejselyst, som vi deler ud af her på Nordombord. Læs mere om os her.

Alexander & Victoria

Hej! Vi er Alexander og Victoria – to københavnere med uanede mængder af rejselyst, som vi gerne deler ud af.
Læs mere om os her.

Savner du at motionere, når du er ude at rejse? Eller vil du gerne holde formen på længere ture?

Hvis man er vant til at bevæge sig meget i hverdagen, kan kroppen blive helt dvask af at være på ferie.

Vi oplevede det senest i løbet af vores 3,5 måneder lange rejse i Asien, hvor vi måtte tænke lidt alternativt over træningen, da vi flyttede meget rundt.

Heldigvis var vi ofte i nærheden af en strand, og vi fandt ud af, at der findes mange gode måder at bruge den på.

Og så er frisk luft, lyden af bølger og sand mellem tæerne heller ikke et helt dårligt træningsmiljø!

1. Løb

En lille løbetur op og ned ad stranden er på mange måder en perfekt motionsform.

Det kræver hverken forberedelse, særligt udstyr eller erfaring – bare sæt den ene fod foran den anden og kom afsted.

At løbe i sand er hårdt, så forvent ikke at kunne holde dit almindelige tempo. Blødt sand kan til gengæld være meget skånsomt for knæ og led.

Som hovedregel er det bedst ikke at løbe på stranden, når solen står højest på himlen – det er både afsindig varmt og farligt for huden. Start eventuelt dagen med en tur eller løb lidt inden aftensmaden.

Alexanders favorit er at varme op ved at løbe strandens længde den ene vej for så at lave intervalløb på vej tilbage – men mulighederne er naturligvis uendelige.

Efter turen er den ultimative belønning at hoppe direkte i havet.

A på stranden

Alex tager en løbetur og lufter dronen på stranden Skylantari på Tinos.

2. Yoga

Stå op med solen og få gang i kroppen med en rolig omgang yoga på stranden. Det er den dejligste fornemmelse.

Det er en enkel måde at kunne bevæge sig på alle steder – også på stranden.

Selvfølgelig kræver det, at man kan huske et par yoga-bevægelser, men hvis man ikke har prøvet det før, findes der mange gode begynder-videoer på YouTube, som man kan tjekke ud på forhånd.

Har man en sarong eller et strandhåndklæde, kan man med fordel bruge det som underlag, så man ikke får for meget sand på hænder og fødder.

Hvis man ikke altid har så let ved at stå tidligt op (som en vis person, der skriver denne artikel), er det også oplagt at dyrke yoga i de køligere timer omkring solnedgang.

Yoga på stranden i San Blas

Morgenyoga på San Blas i Panama.

3. Kropsvægtsøvelser

Kropsvægtsøvelser kræver selvdisciplin, men det er en genial træningsform, fordi man kan træne alle steder.

Man kan for eksempel sammensætte en kort rutine med flere øvelser. Gode kandidater er armbøjninger, squats, lunges og den klassiske planke.

4. Svøm

Svømning er en fantastisk motionsform.

Det er meget skånsomt, man bruger hele kroppen, og da de fleste ikke er vildt effektive til at svømme, skal der ikke så meget til, for at forbrændingen virkelig kommer i gang.

Krystalklart vand i Thailand

En svømmetur i turkisblåt vand som dette er godt for sjælen.

5. Leg

Selvom man ikke er 7 år længere, kan man sagtens lege på stranden. Det kan være en ualmindelig sjov måde at bevæge kroppen lidt på i løbet af ferien.

Byg et sandslot, spil strandtennis eller kast med en badebold. Du kan også øve dig i at stå på hænder!

Alexander på hovedet

Alex øver håndstand på den endeløse Long Beach i Filippinerne.

Har du et godt tip til at motionere på rejsen? Del det gerne med os i kommentarerne nedenunder.

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vi sender rejseråd og inspiration, som vi har gjort os umage med - maks én gang om måneden ☀